Kravet på e-handeln ökar ständigt. Kunder förväntar sig inte bara en bra upplevelse utan också ypperlig tillgänglighet och prestanda. Man vill kunna handla på kvällar och helger och om en site inte fungerar är det snabbt och enkelt att handla från en annan. En observation som gjorts är att om en e-handel ligger nere en tid p.g.a driftfel så höjs inte alltid orderingången efteråt vilket mycket väl kan betyda att kunderna handlat någon annanstans. Många tänker IT-drift när man talar driftsäkerhet men det är bara en komponent. Det är fler saker som behöver falla på plats. Man behöver driftsäkerhet även på applikationsnivå. På Fiwe har vi en hel avdelning som jobbar bara med support på applikationslagret men vi kallar inte tjänsten för ”support” utan för ”Application Management Services”. Om man nu har 100% upptid som mål, vad behöver man då vidta för åtgärder för att nå dit?

Monitorering är en populär åtgärd som man ofta tittar på som första åtgärd. Tyvärr fastnar många i reaktiv monitorering, dvs man upptäcker visserligen snabbt när något problem uppstått och reagerar – men efteråt. Ett exempel är en periodisk kontroll som talar om ifall en maskin eller webbsida inte längre svarar. Man kan naturligtvis ta det lite längre än så men vill man närma sig 100% upptid så behöver man agera preventivt.

En enkel preventiv åtgärd man kan företa sig är att hålla sina applikationer uppdaterade med dom senaste fixpackarna och säkerhetsuppdateringarna. Det låter kanske självklart men många tummar på detta av olika skäl.
Man bör också göra rutinmässiga kontroller av hur ett system mår. Sväller databasen på något oväntat sätt, har prestandan sjunkit sedan den senaste mätningen togs etc.

Många tittar aldrig i applikationsloggarna förrän ett kritiskt fel har uppstått men loggarna är ofta en möjlighet att agera preventivt. Här finns verktyg för analys över tid av olika varningar och fel med möjlighet att få larm innan läget blir kritiskt. Ofta finns även ett mörkertal med kunder som stött på olika fel och det finner man ofta evidens för här.

En plattform som stödjer visionen är förstås en grundförutsättning. Möjlighet till ”failover” och gärna lastbalansering gör att en e-handelsanvändare inte ens märker om en applikationsserver går ner eller om shoppen håller på att uppdateras med nya funktioner.

Kringliggande system behöver också ha samma vision. Om det t.ex. inte går att få priser på helgerna från ett bakomliggande system så är det kanske inte så stor idé att ha igång butiken heller.

Sist men inte minst behöver man personal. En e-handel utan personal är som en butik utan någon som arbetar i den.

Det finns naturligtvis massor med åtgärder man kan vidta och jag har i den här bloggen nämnt några som jag tycker är viktiga. Få når verkligen målet 100% upptid men siktar man högt så kommer man i regel längre…

/Johan Lund
Director of Application Management Services

 

Lämna en kommentar

(Kommer inte att publiceras)


3 × fem =