Vi lever minst sagt i en spännande värld – varumärken vi aldrig trodde skulle försvinna är helt plötsligt i stort sett borta (ex Nokia) – tekniken tar över allt mer vilket gör att förutsättningarna ändras och de kommer dessutom se helt annorlunda ut bara inom bara några år. Googles samarbete med Uber är ett exempel som på sikt kan komma att konkurrera ut den bemannade taxirörelsen. Och här har vi nog bara sett början…

Ser vi på den mer traditionella handeln så händer det ju rätt mycket även här och många av de nya initiativen växer fram ur det kollaborativa  tankesättet – där individen är i fokus på ett eller annat sätt. En av trenderna vi ser är att många av de ”traditionella produktföretagen” helt plötsligt går mot att bli serviceföretag – d v s det räcker inte längre med en bra produkt, det handlar nu om att göra HELA upplevelsen/processen, från att kunden får upp ögonen för produkten till att han/hon har den i sin hand, enklare.

World Business Network Background

Många av de nya initiativ vi ser handlar om leveransen av produkten – det skall vara smidigt och det skall gå snabbt. Uber har gett sig in på området i Hong Kong genom UberCargo, vi ser uppstickare i Sverige i form av Urb-it eller amerikanska tjänster likt Shyp. Alla dessa bolag vill få en del av kakan genom att bli en förlängd arm i produktföretagens kundrelation – de tar hand om leveransen, och gör detta både snabbt och prisvärt. Det som dessa bolag har gemensamt är att de involverar individer som vill tjäna lite extra pengar – det är ”privatpersoner” som står för leveranserna. Privatpersoner som kör för Uber Pop får ca 80% av transaktionen och Uber får resterande.

Det är absolut en konkurrensfördel för de företag som tar hjälp med de delar av kundrelationen där de själva inte kan erbjuda den bästa och snabbaste tjänsten – där logistik ofta är en. Det blir dock ännu mer viktigt att produkterna i sig håller vad de lovar. Vi ser ju en annan trend i att folk numera inte tycker det är så viktigt att äga saker utan att de istället väljer att hyra/låna. Om man ska köpa något vill man vara helt säker på att produkten är den bästa. Lumoid är ett exempel på tjänst som för kunden är fantastisk och som för de företag som har felfria produkter är minst lika bra. För de som inte håller måttet är dock tjänsten en mardröm. Genom Lumoid har kunden möjlighet att hyra teknikprodukter/gadgets och således prova dem innan de köper dem. Nu räcker det alltså inte för företagen att ha en fantastisk marknadsföringskampanj och få de nyfikna att spontanköpa – nu MÅSTE man faktiskt leverera den bästa produkten varje gång, och långsiktigt bygga kundrelationer för att vara top-of-mind.

Crowdsourcing, crowdfunding och alla andra crowd-begrepp som finns där ute…. Det finns en anledning att dessa har uppkommit – vi är starkare tillsammans. Företag måste börja lyssna på kunden, på ett nytt sätt, för att få en långsiktig relation. Ser vi i ett längre perspektiv så kommer företagen troligtvis att få mer makt igen – detta ”tack vare” nya tekniska förutsättningar.

Christian Bergenstråhle
Entrepreneur, communication & marketing consultant, speaker at Savetime AB

Lämna en kommentar

(Kommer inte att publiceras)


5 − = fyra