Nu är Julhandeln över för 2013 och vi kan börja planera för Julhandeln 2014. Hur gick det då?

Efter 2012:s  dundergenombrott för att handla klappar på nätet där vi alla blev mer eller mindre överrumplade av så har vi i år varit mycket mer förberedda och medvetna om hur bekvämt och naturligt vi ser på att handla julklapparna på nätet istället för att trängas i de fysiska butikerna.

Men vi är bara i början av en digitala detaljhandelsutvecklingen och det finns massor att göra och förfina, bland annat min käpphäst köpupplevelsen och att köpet på nätet inte är avslutat förrän varan är levererad och kunden är nöjd och belåten.

I år har jag själv handlat ca 70 % av mina klappar från utländska sajter, Tyskland, Frankrike och UK, bland annat en julklapp till mig själv i form av ett par boots. Hade sonderat och provat skorna på NK för att sedan gå ut på nätet för att hitta bästa erbjudandet och en fransk handlare hade det bästa erbjudandet så jag slog till.

Företaget skötte informationen jättebra med personligt bekräftelsemejl och fortsatte att hålla mig informerad på ett föredömligt sätt, men sen kom det ingen information på ett antal dagar och plötsligt hade jag ett mejl om att skorna fanns att hämta på mitt utlämningsställe från order till leverans hade det nu tagit 15 dagar. Inte ok och visar att företaget ifråga inte har 100 koll på processerna, men det känns som att de är nära men det är något som fattas för att  de ska ha kontroll hela vägen.

En till sak som många inte har koll på är förpackningarna och vad det betyder för mig som konsument. Titta på nedanstående  bilder så tror och hoppas jag många förstår att e-handel inte bara är en digital sak utan i högsta grad även en fysisk upplevelse.

Så här såg förpackningen ut när den kom.

Leverans

Och här ligger skokartongen och skvalpar.

nr2

Det är utmärkt att skicka med någon hälsning eller liknande men här låg det med ett nagellack? Syftet med det kan man undra över….

nr3

Ok, men hur ska man göra då? Här ser ni ett bra svenskt exempel, lägg särskilt märke till den bifogade lappen med bild på hela personalen och på baksidan beskrivs tydligt och enkelt hur byte och retur går till.

nr4

Mitt råd till alla handlare är att knyta ihop processerna och tänka kund hela vägen så ger vi alla järnet för att 2014 blir ännu ett rekordår.

 

 

 

Arne Andersson
Ecommerce adviser and spokesman, Sweden Post regarding E-commerce

Lämna en kommentar

(Kommer inte att publiceras)


sex × = 6