Förra veckan redovisade Google sitt resultat för tredje kvartalet i år. Trots ökade omsättning och 2,8 miljarder i vinst backade aktien och flera tunga analytiker visar oro för företagets vinstutveckling framöver. Jag ser en mycket intressant utveckling som på sikt kommer att skapa nya förutsättningar på annonseringsmarknaden och digital marknadsföring.

Att Googles intäkter inom annonsering (Adwords , Adsense och DC) sjunker bland mobila användare har vi vetat om ganska länge. Google har haft tuffa utmaningar för att tjäna pengar på mobila användare i flera år. För er som inte vet kan jag nämna att de sammanlagda intäkterna för bolaget (ett tag nära 72% och idag runt 62%) kommer just från annonseringsdelen.

google-revenue-h2-2013-620x452

Bild: Zdnet

Google är idag en mycket viktig aktör inom marknadsföring bland E-handlarna i Sverige. SEM (Search Engine Marketing) och SEA (Search Engine Advertising) är två viktiga kanaler för de flesta aktörer online och det är just där Google tjänar bäst. Företagets annonstjänst var från början designad för en desktop-miljö och trots ständiga försök till anpassningar till mobila användare har företaget fortfarande svårt med att tjäna mer pengar på just den målgruppen.

Ärkerivalen Facebook å andra sidan riktar sig till samma målgrupp dvs E-handlarna men inom SMM (Social Media Marketing) dvs annonsering via deras plattform baserad på enorma mängden av data som företaget har om sina användare. Där ligger fokus nästan uteslutet på mobila användare vilket Google inte ens kommer i närheten. Förvisso har Facebook problem med desktop-användarna men vi kan vara överens om trenden där mobila användare anses vara framtiden är det som gör Facebook till största utmanaren.

Till min stora förvåning finns en sak som få analytiker pratar om idag och det är Facebooks Atlas-satsning som kommer att sätta en enorm press på Googles marginaler kommande åren. Atlas Advertiser Suite är en ”Microsoft-produkt” från början men köptes av Facebook förra året. Det är en mycket intressant ”produkt” som flyttar gränserna för hur marknadsförare kan följa kunderna.  Med Atlas behöver inte Facebook basera sina annonser på beteendeanalys utan med den enorma mängden data företaget har om sina användare med parametrar såsom kön, ålder, intresse och geografisk plats. Detta kommer att bli oerhörd attraktiv för annonsörer i alla fall på kort sikt. Google har försökt att göra detsamma med Google+ med sämre resultat som vi vet.

Atlas som redan är utrullad av Facebook kan ge information till annonsörer om köp längs hela inköpstunneln samt kopplingen till köp i en fysisk affär. Marknadsföringsavdelningarna kan dessutom koppla in datan från annonseringen till sina CRM och ERP-system för framtida kampanjer vilket till och med för olika delarna inom organisationen närmare och minimerar risken för silos. För Google är steget lite svårare i och med att annonser visas utifrån vad folk söker och inte på den data som Facebook besitter.

Jag anser att detta är ett utomordentligt hot mot Googles största intäktskälla vilket kommer att visa sig i kvartalssiffrorna framöver. En sak som kan tala för Google på längre sikt är att integritetsfrågorna har hamnat högre hos användarna idag i jämförelse med tidigare.

Vill du veta mer om Atlas Advertiser Suite besök sidan här.

Använd källa: http://www.di.se/artiklar/2014/10/16/minskad-vinst-for-google/

Hossein Madanee
Connected Marketing & Customer Experience Management

Lämna en kommentar

(Kommer inte att publiceras)


3 − två =